Korzár logo Korzár Spiš

V rozostavanom tuneli pri Levoči zavalilo šesť robotníkov, jeden zomrel

Diaľničný tunel sa nachádza na úseku D1 Jánovce – Jablonov. Na mieste robili plánovaný odstrel.

Nešťastie sa stalo v tuneli Šibenik.Nešťastie sa stalo v tuneli Šibenik. (Zdroj: TASR/Oliver Ondráš)

Zavalený diaľničný tunel sa nachádza na úseku D1 Jánovce – Jablonov. Na mieste robili plánovaný odstrel.

Agentúrne informácie sme doplnili autorskými materiálmi redakcie Korzára.

SPIŠSKÝ HRHOV. Na rozostavanom tuneli Šibenik v úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov dnes ráno o pol piatej zasypalo šiestich robotníkov.

Jeden muž, 39-ročný strelmajster Rastislav Mihálik, zahynul, piati sa pri nehode zranili, z toho jeden veľmi ťažko.

Na popoludňajšom brífingu minister vnútra Robert Kaliňák potvrdil, že v tuneli došlo k nekontrolovanému výbuchu, ktorý spôsobil usmrtenie a zranenia.

Zároveň povedal, že polícia už v prípade začala príslušné procesné úkony.

Diaľničný tunel Šibenik sa nachádza v katastri obce Spišský Hrhov, jeho plánovaná dĺžka je 540 metrov.

Stavbu začali v júni 2012, dokončiť ju mali v júli 2015. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka by dnešná nehoda nemala spôsobiť vážnejšie zdržanie stavby.


View Larger Map

O príčinách je predčasné hovoriť

Popoludní na miesto nešťastia prišli aj ministri dopravy Ján Počiatek a vnútra Robert Kaliňák. Obaja vyslovili úprimnú sústrasť pozostalým.

Nehodu v tuneli nahlásili dnes ráno krátko po pol piatej hodine. Explózia nastala počas raziacich prác v južnej tunelovej rúre.

"Pri plánovaných trhacích prácach došlo k neočakávanému výbuchu. Následkom explózie utrpel strelmajster, ktorý riadil trhacie práce, smrteľný pracovný úraz. Ďalší piati pracovníci boli zranení, z toho jeden ťažko," uviedla Simona Tančáková zo spoločnosti Eurovia SK.

Zatiaľ nie je jasné, či v tuneli zlyhala technika alebo ľudia. Podľa Kaliňáka sa okolo 1:00 začali odstrelové práce v južnej rúre tunela Šibenik.

Po uložení jednotlivých výbušnín však všetky nevybuchli. Nasledovali ďalšie práce, ktoré mali zabezpečiť odstrel prvej časti výbušnín.

Ani druhý odstrel však nebol celkom úspešný. Nasledovalo odstraňovanie nahromadeného materiálu po výbuchoch, počas ktorého nastal nekontrolovaný výbuch.

„Polícia začala v tejto veci trestné stíhanie pre usmrtenie osoby. Na mieste je banský úrad, ktorý bude nehodu vyšetrovať spolu s políciou. Zranení robotníci boli zamestnancami firmy, ktorá tieto práce robila v subdodávke pre hlavného zhotoviteľa diaľnice,“ uviedol Kaliňák.

Zasahovali tí istí hasiči ako pri Iliašovciach

Na otázku, ako je to s vyšetrovaním spadnutého mosta pri Iliašovciach, ktorý je ani nie päť kilometrov vzdušnou čiarou od tunela, odpovedal opäť Kaliňák.

„Ani ja ani nikto iný nie je z toho nadšený, že to toľko trvá. Myslím si však, že určite veci neprospeje, keď budeme odborníkov, ktorí sa prípadom zaoberajú, uháňať. Polícia už vykonala všetky úkony. Kolegovia znalci by to mali stihnúť do konca leta, predpokladáme.“

Na otázku odškodného zareagoval: „Všetci vidíme rozdiel medzi tým, čo sa stalo pri Kurimanoch a týmto prípadom. Sú to predčasné otázky odškodného, na ktoré vám neviem teraz zodpovedať. No myslím si, že firmy, ktoré sa na výstavbe zúčastňujú, sa k tomu postavia čelom.“

Ako dodal, táto stavba tunela Šibenik je zo všetkých činností privátna a dodávateľsky pripravovaná.

„Jednu spoločnú črtu s prípadom spadnutého mosta tento prípad však má. Rovnako ako pri Kurimanoch aj tu zasahovala tá istá smena hasičov z Levoče. Rovnako ako vtedy, aj teraz všetky záchranárske zložky pracovali v nebezpečnom prostredí, tentoraz v prítomnosti nevybuchnutých náloží.

Stavba tunela môže čoskoro pokračovať

Ani dnešná tragédia na stavbe diaľničného tunela Šibenik pri Levoči nemusí znamenať zastavenie jeho výstavby.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka je už väčšina dôkazov zabezpečená a nehrozí dlhodobé zastavenie výstavby diaľničného tunela.

V tomto prípade možno hovoriť maximálne o dňoch, nevylúčil však, že práce možno budú pokračovať okamžite.

V súvislosti s dnešnou nehodou Počiatek zatiaľ nezvažuje odstúpenie z funkcie.

„Pokiaľ sa ukáže, že ja som niekde zlyhal, okamžite vyvodím zodpovednosť voči sebe,“ uviedol dnes minister počas prehliadky miesta nehody.

Diaľničný úsek stavia združenie spoločností Eurovia SK, a.s., Eurovia CS a.s., a Stavby mostov Slovakia, a.s. Výstavbu tunela kompletne pre združenie zabezpečuje subdodávateľsky spoločnosť Tubau, a.s.

Pokúšali sme sa kontaktovať aj spoločnosť Tubau. Jej predstavitelia sú podľa zamestnankyne firmy priamo na východe.

Možnosť spojiť sa s nimi je vraj teraz obmedzená. "Majú teraz iné starosti," povedali nám vo firme.

Nepomohla ani hodinová resuscitácia

Prví prišli na miesto nešťastia záchranári z levočskej nemocnice pod vedením lekára Olega Kosťukeviča.

„Po príchode na miesto sme zistili, že zranených je šesť osôb, dve z nich vo veľmi ťažkom stave,“ uviedol na brífingu v levočskej nemocnici Kosťukevič.

Prvá posádka si okamžite zobrala na starosť najťažšie zraneného muža, ktorý bol zasypaný kameňmi a hlinou.

Záchranári spolu s policajtmi, ktorí boli na mieste, začali s odstraňovaním kamenia a zeminy, pod ktorou bol tento muž zavalený. Zraneného muža preniesli do sanitky.

„Bol vo veľmi vážnom stave, mal početné zranenia hrudníka, panvy, lebky, mal amputované prsty na pravej dlani, bol nestabilný. Začali sme s prvou pomocou. Neskôr prišli ostatné zložky zo Spišskej Novej Vsi, naša druhá posádka. Priletela letecká záchranná služba. Pokračovali sme v resuscitácii. Náš pacient, bohužiaľ, po hodinovej resuscitácii podľahol zraneniam nezlučiteľným so životom,“ povedal Kosťukevič.

Podľa lekára došlo pravdepodobne k explózii výbušniny, ktorá sa používa pri prácach v tuneli. „Zrejme ten človek chcel skontrolovať, prečo to nevybuchlo. To sú len moje predpoklady,“ uviedol Kosťukevič.

Zranenia, ktoré utrpeli robotníci, im spôsobili kamene a hlina, ktorá sa na nich zosunula. Nehoda sa podľa neho stala približne 20 metrov od vstupu do tunela.

Odhad vzdialenosti je však len približný, keďže na mieste zasahovali ešte v čase, keď nebolo prirodzené svetlo a museli si svietiť reflektormi.

Vážne zraneného operovali v Košiciach

Pri nešťastí ďalší piati robotníci utrpeli zranenia a záchranári ich previezli do najbližších nemocníc v Poprade, Levoči a Spišskej Novej Vsi.

Jedného zo zranených, 38-ročného Tibora Š., po krátkej hospitalizácii v nemocnici v Spišskej Novej Vsi previezli vrtuľníkom do košickej Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v pondelok predpoludním.

Prijali ho na klinike anesteziológie a intenzívnej medicíny. Krátko po príchode do nemocnice absolvoval urgentnú operáciu. Napojený je na umelú pľúcnu ventiláciu.

Lekári sú vo vyjadreniach opatrní. Podľa hovorkyne Ladislavy Šustovej je jeho zdravotný stav veľmi vážny. Podľa našich informácií čaká muža ešte ďalšia neurochirurgická operácia.

"Ide o ťažké zranenie mozgu a hlavy, teraz je v umelom spánku," informoval Štátny tajomník ministerstva zdravotníctva Viliam Čislák s tým, že k jeho prognóze je teraz ťažké sa vyjadriť.

Ďalší robotníci sú v nemocniciach

Ďalších dvoch zranených previezli do levočskej nemocnice. "Jeden bol po ambulantnom ošetrení prepustený domov, druhý má zlomeninu predkolenia a odreniny tváre. Ďalší dvaja boli prevezení do popradskej nemocnice. Prvý muž má poranenia tváre, druhý má poranenú dolnú končatinu, už je po operácii," dodal.

"Obaja pacienti boli vyšetrení na CT zariadení. Obaja boli pri vedomí a komunikovali," uviedla hovorkyňa Nemocnice Poprad Sylvia Galajda.

Ľahšie zranený robotník tak aktuálne leží na traumatológii, druhého zraneného už predpoludním operovali.

Štefanovi Hliníkovi (na snímke TASR), ktorý skončil v levočskej nemocnici, sa tisli slzy do očí potom, ako sa dozvedel, že jeho kolega už nie je medzi živými.

Hliník vyučený baník pracoval v bani od svojich 16 rokov. Otec dvoch dcér a starý otec štyroch vnúčat bol pri výbuchu iba meter od nebohého Rastislava.

„Precestoval som celý svet, pracoval som aj na tuneloch v Emirátoch. S Rasťom sme pracovali už aj na tuneli Branisko. Tam som ho spoznal. Človek má pri týchto prácach vždy obavy, ale tam sa nič také hrozné nestalo. Je mi to veľmi ľúto,“ zdôraznil Handlovčan.

V nemocnici skončil s poraneniami končatín a hlavy. Podľa primára chirurgického oddelenia Alojza Haninca, ktorý pacienta prijímal, pacient je mimo ohrozenia života, bude však musieť podstúpiť operáciu nohy.

„Ešte mám bolesti, bolí ma hlava aj noha. No musím povedať, že sa tu o mňa veľmi dobre postarali,“ uviedol Štefan.

Konkretizovať udalosti nechce. „Nebudem sa vyjadrovať, nechám to na banský úrad a políciu.“

V Levoči bol ambulantne ošetrený ešte jeden z robotníkov na stavbe. Mal úraz hlavy a tváre. Po ošetrení bol z nemocnice prepustený.

Foto: SITA/Radoslav Maťaš

Šéf firmy: Nebohý bol dobrý pracovník

Nešťastie sa stalo v úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonovk. Jeho výstavbu zabezpečuje Eurovia spolu s niektorými subdodávateľmi. Jedným z nich bola aj firma Austin Powders, ktorá zabezpečovala odstreľovacie práce.

KOŠICE. Tragicky zosnulý Rastislav Mihálik bol zamestnancom bratislavskej eseročky Austin Powder Slovakia.

Tá je podľa svojej webovej stránky „spoľahlivým dodávateľom trhavín, roznetných systémov a servisných služieb v oblasti trhacích prác“.

Šéfa firmy Igora Kopála sme zastihli pri ceste na miesto nešťastia pri Levoči.

„Neviem žiadne podrobnosti, akurát idem zistiť, čo sa stalo. Môžem vám povedať toľko, že pán Mihálik bol veľmi dobrý pracovník a viem, že v Košiciach mal aj rodinu. Zavolajte mi poobede,“ povedal nám predpoludním.

Popoludní ale svoj telefón už nedvíhal a plnú mal aj odkazovú schránku. Nereagoval ani na našu SMS.

Obeť výbuchu bývala s rodinou na košickom sídlisku Terasa pri Univerzitnej nemocnici (na snímke). Susedia o ňom veľa nevedeli, keďže sa tam presťahoval len nedávno.

Jediný, kto o ňom aspoň niečo vedel, bol sused oproti. Ten nechcel uveriť, že ho už nikdy neuvidí.

„Občas sme sa vídavali a zdravili sa. Býval tu s manželkou a malým synom, no podrobnosti neviem. Oni chodili väčšinou domov až večer. Chodil často preč na stavby, no neviem, čo presne robil. Fakt sa toto jemu stalo? To ani nie je možné,“ krútil hlavou.

jsv

Foto k článku: TASR/Oliver Ondráš

Úsek má byť hotový o dva roky

Diaľničný úsek pri Levoči, vrátane tunela, mal byť podľa plánu hotový v júli 2015.

LEVOČA. Práce na stavbe druhého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra trvajú od júna minulého roka a podľa plánov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. by mali byť ukončené v júli 2015.

Súčasťou východnej časti diaľnice Jánovce - Jablonov medzi Levočou a Spišským Podhradím bude 591-metrový dvojrúrový tunel Šibenik.

Výstavbu D1 Jánovce - Jablonov, druhý úsek uskutočňuje združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a.s. Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica.

Zmluvná cena za vypracovanie projektovej dokumentácie a stavebné práce je 126,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Zmluvu o dielo uzavrela NDS so stavebným združením v máji 2012. Stavbu tunela Šibenik pre uvedené združenie kompletne zabezpečuje subdodávateľsky firma Tubau, a.s. so sídlom v Žiline.

Prípravné práce na portálovej jame tunela Šibenik mali byť podľa plánu dokončené do konca tohto roka. Podobne ako diaľničný privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a kruhová križovatka pri Levoči.

Súčasťou druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov bude dvanásť mostov a veľké ľavostranné odpočívadlo pri Levoči.

Externý stavebný dozor na stavbe druhého úseku D1 pri Levoči, vrátane susedného prvého úseku v dĺžke 9 kilometrov, zabezpečuje Združenie SD Jánovce Jablonov.

Členmi združenia sú firmy AE Dozoring, s.r.o. a Infraprojekt, s. r. o. so sídlom v Bratislave. Zmluvná cena stavebného dozoru je 1,888 mil. eur bez DPH.

Tragédia už minulý rok

Na stavbe prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov sa vlani začiatkom novembra pri betonáži diaľničného mosta zrútila podperná konštrukcia. Zahynuli vtedy štyria robotníci.

Práce boli obnovené až v apríli tohto roka, pričom tragická udalosť spôsobila polročné predĺženie pôvodného plánovaného termínu ukončenia stavby. Namiesto koncom tohto roka by mala byť hotová v júni 2014.

Práce na prvom, západnom úseku D1 pri Levoči trvajú od júna 2011. Stavbu 9-kilometrového úseku diaľnice realizuje združenie Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za zmluvnú cenu 59,94 mil. eur bez DPH.

Oba úseky D1 Jánovce - Jablonov majú byť spolufinancované z peňazí Európskej únie cez Operačný program Doprava.

sita

Autor: šim, kag, mn, dak

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu