Korzár logo Korzár Spiš

Na stavbe diaľničného mosta zahynuli štyria ľudia

Nehodu na stavbe úseku Jánovce - Jablonov spôsobili zrejme chybné alebo zle uložené podpery.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Po páde rozostavaného mosta zahynuli štyria ľudia, štrnásti sú zranení. Stavbárov ťahali z trosiek do večera.

V piatok o 23:25 sme pridali stanovisko jednej z firiem.

KURIMANY. Z výšky dvadsať metrov sa v piatok po druhej popoludní uvoľnil betónový blok diaľničného mosta a s ním aj robotníci, ktorí pracujú na stavbe úseku Jánovce - Jablonov. Štyria neprežili, traja sú zranení vážne, jedenásti ľahšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Chlapi a strojník stáli hore. Mostná doska sa posunula asi o dva centimetre, uvoľnilo sa tristo kubíkov betónu, laná a konštrukcie. Všetko to spadlo aj s chlapmi. Len dvaja stihli utiecť,“ opisoval nehodu svedok nešťastia. Kým dorazili hasiči a záchranári, z trosiek vyrezával zranených.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé odhady expertov hovoria, že konštrukcia mosta bola chybná alebo zle uložená. Jeden záchranár hovoril, že sa mohla zosunúť podmočená oceľová konštrukcia na jednom z vyvýšených miest.

Ktorá firma stavala úsek diaľnice, nebolo zrejmé - víťaz tendra Váhostav tvrdí, že pre nich robí partnerská firma Bögl a Krýsl, tá poukázala na subdodávateľskú firmu Semos, tá odkázala, že boli len generálnym dodávateľom.

Cez dve dlhé trubice liali do konštrukcie asi dvadsať metrov nad zemou tony betónu. Vytlačili ich tam vyše dvesto kubíkov, teda viac ako dvadsať veľkých nákladných domiešavačov. Oceľové lešenie podopierajúce celú konštrukciu v tom momente nevydržalo a zrútilo sa. Na zem padali podpery, kovové debnenie aj istiace laná.

Zomreli štyria muži, dvaja na mieste, jeden vo vrtuľníku pri prevoze do nemocnice a jeden pri operácii. Ďalší utrpeli zranenia. Len traja robotníci zo stavby mali šťastie a vyviazli bez zranení.

SkryťVypnúť reklamu

Záchranári večer prehliadali trosky, či tam nebol niekto nepovolaný, na mieste boli hasiči a záchranárske psy, aj armádna technika.

Pri diskusiách o cenách za diaľnice už dlho zaznieva aj to, že menej peňazí na ich výstavbu znamená aj menšiu bezpečnosť, píše Roman Pataj

Čítajte komentár (piano) >>

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Povolili podpery V piatok nebolo ešte jasné, koľkí robotníci boli vo výške na lešení a koľkých zachytila padajúca konštrukcia na zemi.

„Všetko to spadlo nečakane a naraz z výšky približne dvadsať metrov. Nič sa predtým nehýbalo, nenakláňalo. Najviac postihnutí boli robotníci, ktorí boli pod mostom,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) na mieste.

SkryťVypnúť reklamu

„Počul som obrovskú ranu,“ opisoval nehodu miestny obyvateľ, ktorý bol neďaleko. „Do železnej konštrukcie liali čerstvý betón. Keď to spadlo na tých ľudí, zalial ich betón.“

Jeden zo záchranárov na mieste povedal, že sa pravdepodobne zosunula podmočená oceľová konštrukcia.

Minister vnútra tvrdil, že príčinou zrútenia „je asi kolaps oceľových skruží, ktoré podopierali debnenie, kam sa lial betón“.

Tragédia pri Iliašovciach

Pozrite si fotogalériu >>

Pátrali, aj keď našli všetkých zo zoznamu Záchranári hodiny po páde konštrukcie vyhrabávali zasypaných ľudí spod trosiek. Desiatkam hasičov a záchranárov z horskej služby so psami pomáhala ťažká vojenská technika, nad rozostavaným mostom krúžil vrtuľník s termovíziou.

Približne o siedmej hodine večer minister Kaliňák konštatoval, že záchranári už vytiahli všetkých. Vrtuľník aj tak pátral ďalej, v sutinách ešte mohli byť robotníci bez povolenia.

FOTO SME- JÁN KROŠLÁK

Firmy: My to nie sme Minister aj zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti odpovedali na mieste iba opatrne na otázky, ktorá firma je za stavbu zodpovedná.

Súťaž na tento úsek vyhral Váhostav a Bögl a Krýsl. Ten tvrdí, že most nestaval. „Vôbec nevieme, čo sa tam stalo. Tento úsek realizuje náš partner Bögl a Krýsl,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.

Bráni sa aj partner Váhostavu Bögl a Krýsl. „Je pravda, že sa to stalo na našom úseku, ale celý most pre nás robila subdodávateľská firma Semos,“ povedala pre SME Kateřina Plechatá.

"Výstavbu mostu pre spoločnosť kompletne zabezpečovala ako generálna subdodávateľská firma slovenská spoločnosť SEMOS, spol. s r. o. Prešov, pre ktorú zrútené podskruženie mostu dodávala ako podsubdodávateľ nemecká firma Skruže Weise," píše sa vo vyhlásení firmy, ktoré poslala o 23.00 h hovorkyňa Plechatá.

"Vzhľadom na to, že spoločnosť BÖGL a KRÝSL, k.s. nebola priamym zhotoviteľom predmetnej zrútenej stavby a jej pracovníci sa na jej priebehu nepodieľali, nie sú jej známe príčiny pádu mostu ani miera účasti konkrétnych osôb na uvedenom nešťastí. Na objasnení týchto otázok spoločnosť poskytuje príslušným orgánom všetku potrebnú spoluprácu."

Firma ďalej píše, že sa ako generálny dodávateľ stavby nezrieka svojho dielu morálnej a faktickej zodpovednosti a je pripravená sa aktívne zúčastniť objasnenia jeho príčin a zmiernenia následkov.

"Pokým nepoznáme fakty a vec nie je vyšetrená, nedokážeme podať stanovisko. Nie je to v mojej kompetencii. V prípade, že niekto zlyhal, prevezme za to zodpovednosť," povedala pre SME marketingová manažérka firmy Semos Ivana Sekeráková.

Ďalší predstavitelia firmy aj riaditelia jednotlivých úsekov mali mobily vypnuté alebo nezdvíhali. Právny zástupca firmy Radek Ondruš Českej televízii povedal, že spoločnosť fungovala len ako generálny dodávateľ.

Foto: TASR/Oliver Ondráš

Miestni sú šokovaní Na mieste bolo aj množstvo miestnych ľudí a novinárov. Stáli za páskou.

"Počul som obrovskú ranu," povedal nám pán Igor, ktorý býva asi kilometer od miesta nešťastia. "Utekal som sa sem pozrieť, čo sa stalo. Do železnej konštrukcie liali čerstvý betón, keď to spadlo na tých ľudí. Zalial ich betón. Už troch mŕtvych z neho vytiahli."

Konštrukcia podľa ľudí, ktorí stoja dosť ďaleko, spadla z výšky možno 20 - 30 metrov, zrútil sa možno 50-metrový úsek stavby. Boli to však len veľmi hrubé odhady.

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Martin a Vlado sami zachránili kolegu z inej partie Asi desiatim chlapom v krčme v neďalekých Iliašovciach do reči nebolo. Pracujú na druhej časti stavby. Všetkých mŕtvych aj zranených poznali. Na zrútenej stavbe pracovali najmä muži z východného Slovenska, mnohí mladí s rodinami.

Napokon sa dvaja rozhovorili. Východniari Martin a Vlado boli očitými svedkami, ba čo viac, jedného muža sami zachránili. "Tam robí viac firiem na viacerých častiach stavby. My sme z inej partie. Boli sme však blízko, keď sa to stalo," pustili sa do rozprávania.

FOTO - ARCHÍV

"Osemnásti chlapi a strojník stáli hore na doske. Mostná doska sa posunula asi o dva centimetre, uvoľnilo sa tristo kubíkov betónu, laná a konštrukcie. Všetko to spadlo aj s tými chlapmi. Len dvaja stihli utiecť," pokračujú chlapi.

"Jedného sme začali ratovať my, s flexkou sa nám ho podarilo vyrezať von živého, aj keď so zlomeninami. Bol pri vedomí, hoci mal zranenia, on sám navigoval hasičov, kde majú hľadať ďalších štyroch," dodali chlapi.

Potvrdili, že na stavbe robili východniari, viacerí vraj boli z Lendaku.

Hanu Čotianovú sme zastihli v dedine. Aj ju šokovala mohutná rana ako po výbuchu. "Bola to obrovská rana. Neskôr všade behali sanitky, hasiči, policajti. Tých chlapov som poznala, mladí chlapci s rodinami a teraz toto..."

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Vrtuľníky prevážali zranených do nemocníc po celom východe Na mieste nehody celý čas zasahovalo množstvo sanitiek, dve hasičské autá aj záchranársky vrtuľník. Z Košíc na miesto nešťastia vyrazili dve hasičské autá so 6 hasičmi, z Moldavy nad Bodvou jedno auto a špeciálny žeriav AV 15, na pomoc išli aj hasiči z Behároviec, Kežmarku, Popradu, Spišskej Novej Vsi a Levoče.

V popradskej nemocnici prijali dvoch zranených robotníkov, jedného 31-, druhého 39-ročného. Jeden z nich je hospitalizovaný na oddelení ARO, druhý leží na traumatologickom oddelení Nemocnice Poprad.

"Stav oboch pacientov je stabilizovaný. Pacient ležiaci na ARO utrpel úraz hrudníka a pravej stehennej kosti. Druhý hospitalizovaný má vykĺbené rameno, zlomeninu pravého zápästia a predkolenia," objasnil stav prijatých pacientov riaditeľ nemocnice Jozef Tekáč.

"V levočskej nemocnici sme prijali štyroch pacientov. Lekári im diagnostikovali úraz hlavy a hrudníka. U jedného z týchto pacientov sa naviac zistilo vážnejšie poranenie vnútorných orgánov a tento pacient bol po stabilizácii našimi lekármi prevezený do špecializovaného pracoviska nemocnice v Prešove," povedala hovorkyňa Všeobecnej nemocnice s poliklinikou v Levoči Marta Csergeová.

"V nemocnici Levoča ostávajú v pohotovosti štyria lekári oddelenia ARO a piati chirurgovia pre prípad potrebného lekárskeho zásahu. Traja pacienti zostávajú aj naďalej hospitalizovaní v Levoči a počas celej noci budeme ich stav monitorovať."

V Nemocnici s poliklinikou v Spišskej Novej Vsi prijali šiestich pacientov. Jeden z nich je v ťažšom stave, má poranenie v driekovej časti, bez ochrnutia. Päť pacientov je ľahšie zranených. Všetci sú pri vedomí a stabilizovaní. Informácie poskytla hovorkyňa spoločnosti Svet zdravia Veronika Deckerová.

Jedného zo zranených priniesol vrtuľník do Košíc. Podvečer ho operovali na Klinike úrazovej chirurgie v košickej Univerzitnej nemocnici L. Pasteura. Jej hovorkyňa Ladislava Šustová uviedla, že 47-ročný muž zranenia neprežil.

Do Prešova previezli len jedného pacienta, ktorého ošetrili pôvodne v Levoči, a to kvôli špecializovanému výkonu. "Krajské operačné stredisko nás pripravovalo pôvodne na 15 pacientov, ktorí potenciálne mohli byť hospitalizovaní v prešovskej nemocnici, situácia sa vyriešila tak, že jednotlivé stavy sú riešené v priľahlých nemocniciach," povedala hovorkyňa Fakultnej nemocnice s poliklinikou J. A. Reimana Prešov Renáta Cenková.

Záchranári vyťahujú zranených.

FOTO - ARCHÍV

Možné príčiny Príčinou havárie bolo zrejme zlyhanie podpernej konštrukcie, hovorí odborník na stavanie mostov Miroslav Maťaščík. "Ale mám zatiaľ minimum informácií, takže nechcem robiť závery."

Dôvody zlyhania konštrukcie podľa neho môžu byť rôzne. "V zásade by zlyhať nemala, ale možností je veľmi veľa. Je to komplexný problém a stačí keď zlyhá jeden prvok."

Chyba musela byť v samotnej podpernej konštrukcii, jej zlom uložení, alebo v nesprávnom výpočte statika. Tvrdí to iný odborník, ktorý situáciu na stavbe diaľnice Jánovce – Jablonov pozná. "Pod jedným poľom tá konštrukcia nevydržala. A podľa tých záberov si myslím, že rovnakým štýlom to bolo postavené pod celým mostom," hovorí expert pod zárukou anonymity.

Ak bol zle upravený podklad konštrukcie, mohol podľa neho povoliť. Keďže súčasťou podkladu je štrkový vankúš, stačí napríklad ak pár dní prší, a dážď časť štrku vymyje.

Matúš Burčík

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Reakcie politikov Predseda vlády Robert Fico bol v kontakte s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom a členmi vedenia ministerstva dopravy, ktorí smerovali do Kurimian, kde sa zrútila nosná konštrukcia mosta a zavalila niekoľko ľudí. "Predseda vlády bude žiadať dôsledné vyšetrenie tohto prípadu," uvádza premiérova hovorkyňa Beatrice Hudáková.

Minister vnútra prerušil všetky pracovné aktivity a vyrazil na miesto tragédie. Príčinou pádu nosnej konštrukcie mosta vo výstavbe na diaľnici D1 pri Kurimanoch na Spiši v okrese Levoča "je asi kolaps oceľových skruží, ktoré podopierali debnenie, kam sa lial betón", povedal o možnej príčine tragédie minister vnútra Robert Kaliňák. Ako ďalej uviedol na brífingu po prehliadke miesta tragédie, "bohužiaľ, bilancia je tragická, dvaja robotníci zomreli priamo na mieste, tretí pri prevoze do nemocnice, ďalší štyria sú ťažko zranení a osem ľahko, traja ľudia neboli zranení".

Na ceste na miesto tragédie bol aj štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "V tomto momente je predčasné špekulovať o dôvode tejto nehody, tá bude starostlivo vyšetrená v najbližšie čase. Teraz sa staráme hlavne o to, aby boli obete na životoch čo najnižšie" povedal Andrej Holák, štátny tajomník ministerstva dopravy.

Takto vyzerala stavba ešte pred pár dňami, 22. októbra.

FOTO PRE SME - PETER MAJKUT

Firma bola aj pri stavbe zrúteného mosta v Studénke Firma Bögl a Krýsl stojí pred českým súdom pre haváriu rýchlika v moravskej Studénke. Na trať spadol most, za ktorého zasúvanie bola zodpovedná.

Stavbu zabezpečuje zhotoviteľ Váhostav – SK, a.s., Bögl a Krýsl, k.s., ktorá vyrába prefabrikáty.

Ľubomír Marcinko z Váhostavu hovorí, že betónovanie vykonávala druhá firma z konzorcia Bögl a Krýsl z Českej republiky. „Naposledy som tam bol v stredu a všetko bolo v poriadku. Teraz sedím v aute a ponáhľam sa tam,“ hovoril o pol štvrtej popoludní.

Firma Bögl a Krýsl je obvinená aj z nehody, ktorá sa stala v auguste 2008 v Studénke neďaleko Ostravy.Rýchlik Comenius vtedy narazil do padajúceho mostu. pri nehode zomrelo osem ľudí. Firma bola zodpovedná za zasúvanie mostu. Český súd ešte rozsudok nevyniesol.

sme.sk

Vizualizácia mosta. FOTO: NDS

Nešťastie sa stalo pred rokmi aj v Martine Most sa zrútil aj v novembri pred šiestimi rokmi v Martine. Išlo o most pre chodcov. Dôvodom zrútenia malo byť prehrdzavenie vnútornej časti oceľového lana a uvoľnenie upnutia lana v upínacom kĺbe. Oceľovo-betónový most dlhý 37 metrov a široký tri metre postavili v polovici 80-tych rokov. Cez most v čase jeho zrútenia nikto neprechádzal.

tasr

Miesto výstavby na zábere google maps z apríla tohto roku si pozrite tu

Autor: kag, dak

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  2. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov
  6. LESY SR: 11,5 milióna stromov v roku 2025
  7. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  8. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  1. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 12 031
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 741
  3. Hodnotenie profesionála: Cestovali sme po Kanárskych ostrovoch 7 666
  4. Thajsko za polovicu? Ušetrite pri dovolenke tisíce eur 7 455
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 091
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 628
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 372
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 369
  1. Miro Jankes: Na prezidenta už kandidovať nemôžem
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (28.3. - 3.4.1925)
  3. Ivan Mlynár: Len ďalší špinavý deň v živote Roberta Fica.
  4. Tomáš Kollárik: Flat-Earth Scholar, alebo ako si vybrať model vesmíru? – Anti-anti konspirátor diel IV
  5. Otilia Horrocks: Kupuj Európske !
  6. Vladimír Bojničan: Sekulárne vzdelávanie učí racionálne myslieť. Náboženské iba slepo veriť. A to má potom svoje následky.
  7. Jozef Stasík: Za Mikloša stálo nové auto 12 platov, teraz len 9
  8. Petra Bošanská: Dvojitá daň
  1. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 20 923
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 18 603
  3. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 17 287
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 580
  5. Martin Ondráš: Prvé príznaky SLINTAČKY/KRÍVAČKY už sú na Slovensku 9 572
  6. Miroslav Ferkl: Kaviareň múdreho Kotlára 7 538
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 5 939
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 701
  1. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  2. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  3. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  4. Tupou Ceruzou: Žandári
  5. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  6. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
  7. Post Bellum SK: Mladé ženy a dievčatá poslali ľudáci na smrť ako prvé
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň zhoreli štyria Slováci a na koľajach ukončili životy ďalší dvaja
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miro Jankes: Na prezidenta už kandidovať nemôžem
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (28.3. - 3.4.1925)
  3. Ivan Mlynár: Len ďalší špinavý deň v živote Roberta Fica.
  4. Tomáš Kollárik: Flat-Earth Scholar, alebo ako si vybrať model vesmíru? – Anti-anti konspirátor diel IV
  5. Otilia Horrocks: Kupuj Európske !
  6. Vladimír Bojničan: Sekulárne vzdelávanie učí racionálne myslieť. Náboženské iba slepo veriť. A to má potom svoje následky.
  7. Jozef Stasík: Za Mikloša stálo nové auto 12 platov, teraz len 9
  8. Petra Bošanská: Dvojitá daň
  1. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 20 923
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 18 603
  3. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 17 287
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 580
  5. Martin Ondráš: Prvé príznaky SLINTAČKY/KRÍVAČKY už sú na Slovensku 9 572
  6. Miroslav Ferkl: Kaviareň múdreho Kotlára 7 538
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 5 939
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 5 701
  1. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  2. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  3. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  4. Tupou Ceruzou: Žandári
  5. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  6. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
  7. Post Bellum SK: Mladé ženy a dievčatá poslali ľudáci na smrť ako prvé
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň zhoreli štyria Slováci a na koľajach ukončili životy ďalší dvaja

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu